Hva er galt med It’s:learning?

Denne blogposten er fra 2009. Det kan godt hende at det har skjedd en del siden den gang!

Denne blogposten er et resultat av en samtale jeg hadde med en representant fra it’s:learning på stand på Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL), og jeg satt igjen med inntrykket av at representanten syntes at hva jeg om student mente om løsningen var helt irrelevant, ettersom det er NTNU som er den betalende kunden. It’s:learning selv tar avstand fra en slik fremstilling, men inntrykket jeg satt igjen med provoserte meg nok til å skrive en blogpost hvor jeg beskrev i detalj hva jeg mislikte med systemet.

Siden den gang har jeg fått en hyggelig e-post fra It’s:learning hvor de ville diskutere forbedringspotensialet. Som representant i AltUnd møtte vi dem, men jeg fikk ikke egentlig inntrykk av at de var så interessert i innspillene våre :(

Det har skjedd noe siden den gang, du kan blant annet lese denne blogposten fra It’s learning om deres siste programvareoppdatering.

(Denne blogposten hadde opprinnelig et større personfokus på vedkommende som sto på stand. Det har jeg fjernet og beklaget, for det gikk over streken – og jeg oppnådde overhodet ikke det jeg ville. Jeg ville ikke henge ut noen, men fortelle hvor frustrert jeg var over It’s:learning.)

Upopulære it’s:learning

Lister om 10 ting jeg hater med It’s:learning og Hater du og it’s:learning? og It’s:learning er noe dritt, dritt, dritt. Og Facebook-gruppene dedikert til hat mot It»s:learning florerer:

De har også fått sin egen hatgruppe på Biip, der medlemmene diskuterer hvordan de kan brenne It’s:learning-bygget.

Vidar Holen har en veldig god og litt mer teknisk forklaring på hva som er problemet, og her er en NTNU-professor som kaller It’s:learning en katastrofe? I denne diskusjonstråden sier 53% sier It’s:learning er dårlig, og kun 21% sier det er bra?

At det er nødvendig med it’s:learning-kurs? Hvorfor er det OK? Når hadde du sist kurs for å bruke nettbanken, eller Facebook?

Hva galt med it’s:learning?

Problemene begynner med en gang jeg logger inn. Etter noen år har jeg skjønt at datoen bak hvert fag betyr at dette var sist noe ble oppdatert. Den illevarslende rødfargen betyr faktisk bare at noe er blitt oppdatert siden sist jeg var inne på siden.

Men It’s:learning forteller meg overhodet ikke hva som er endret. Du må laste tre ulike sider for å få samme type informasjon som Facebook klarer å vise deg umiddelbart du logger inn:

I tillegg, Facebook slutter å mase om at jeg er blitt tagget på et bilde med en gang jeg har sett selve varslingen. Jeg trenger ikke gå inn på selve bildet jeg er blitt tagget i for at de skal slutte å mase. På It’s:learning lyser det derimot rødt, selv på grunn av noe så banalt som et innlegg på diskusjonsforumet. Og jeg må gå inn og markere hvert eneste innlegg i diskusjonsforumet som lest, for at det skal slutte å være stressende rødt.

Så de maser veldig, men når du går inn på selve fagsiden så er de «nye og redigerte elementene» plassert så langt ned på siden at de gjerne ikke synes! På bildet nedenfor har jeg faktisk måttet scrolle ned for å idet hele tatt vise hva jeg mener.

I tillegg klarer de forsyne meg å bruke frames. Ja, vi er i 2009 her, og hvis frames ikke høres ut som en veldig dårlig idé i seg selv, vel, et bilde sier mer enn tusen ord:

Det typiske er jo gjerne at man vil sjekke flere fag når man først er inne i systemet, men da må man tilbake til hovedsiden. Eller. Trodde jeg. Etter syv og et halvt år oppdaget jeg snarveiene. Og dette er snarveier til alle fag, ikke de jeg har lagt inn som favoritter. Så det ble ikke så mye enklere likevel.

Visst nok har it’s:learning veldig mange flere selgere enn de har utviklere, og de har visst ikke en eneste interaksjonsdesigner. (Oppdatert: I kommentarene får jeg opplyst at It’s:learning har interaksjonsdesignere, at de bare har to selgere, og 18 utviklere). Men det er tydelig at forretningsideen går ut på å lage en smørbrødliste av funksjonalitet, som høres veldig forlokkende ut for de som skal kjøpe inn. Man bruker tilsynelatende ressurser på å utvikle noe som får folk til å betale, ikke noe folk trenger eller skjønner.Det meste har jeg aldri brukt.

Det er helt grunnleggende brukervennlighet som mangler her. De kunne tatt og bladd litt i bøker som Jakob Nielsens grunnbok Prioritizing Web Usability eller Steve Krugs Don’t make me think og kommet opp med noe bedre. Kan du ærlig talt si meg, når du ser på bildet nedenfor, at du er helt sikker på hvilket navn og dato som hører til hvilken overskrift? Det kan ikke jeg.

Den daglige rutinen går gjerne ut på å laste ned dokumenter. It’s:learning timer som regel ut, og dette er alt de byr på av informasjon: (MIME-type? Hæ?)

Hva om de i det minste kunne gi meg en liten snippet av hva hvertfal tekstdokumentet inneholder, slik som Google gjør? Det kan da ikke være så vanskelig, det er kun snakk om tekst? Eller i det minste vise meg en thumbnail (liten versjon) om det er et bilde som er filen jeg skal laste ned?

I tillegg er It’s:learning full av funksjonalitet som kanskje er nyttig nok, men gjemt bort av et fullstendig kryptisk språk:

Og alt dette er problemer som oppstår hvis du i det hele tatt kommer deg inn på It’s:learning. Sida timer ut og er nede ukentlig, og har stadig vekk kryptiske errors:

Og skal du logge deg ut? Jeg kødder ikke, du må lukke hele nettleseren:

Er brukervennlighet virkelig så dyrt?

La meg understreke, jeg vet ikke om It’s:learning er så mye verre enn alle andre LMS. Men det er It’s:learning jeg har brukt i åtte år (Tre år på videregående skole, og de siste fem årene på NTNU) og kjenne.

Men skal man virkelig finne seg i at de mener at brukervennlighet bare er en unødvendig utgiftspost? I stedet for en frase a la «Vi skal lage verdens beste LMS» i en plakat på veggen, så står det kanskje «Vi skal ha en så lang liste som mulig over funksjonalitet, fordi det er det folk betaler for».

Videre lesning

David Jones, som har forsket på nettopp e-læring har en god og grundig post om hva som er problemet med LMS (Takk til Martin Aa)

37signals, som står bak Basecamp-softwaren, har skrevet om hvorfor Enterprise-software er dårlig – tror dette også forklarer mange av problemene med It’s learning. Kjøperne er ikke de samme som brukerne. (Takk til Aslak Raanes)

Om du hopper til side 6 på presentasjonen under så kan du se at selv når man går mer vitenskapelig til verks, så finner Netlife Research at brukerne ikke kan utså LMS som It’s:learning og Fronter:

108 thoughts on “Hva er galt med It’s:learning?

  1. It’s learning er horribelt. Jobber selv i IKT-avdelinga på en skole, og det er jevnlig problemer med dette. Brukte også dette programmet når jeg gikk på skole, og må si meg lite imponert.

    Hvis noen hos It’s skulle lese dette:
    Se for guds skyld å skaff et bedre brukerinterface, vi lever i år 2009 nå, ikke år 2000
    Greit nok, det er ikke brukerene som betaler, men det er de som bruker det. Dere tilbyr en tjeneste, og hvis ikke brukerene er fornøyde så mister dere kunder. Med brukere mener jeg da alle elever og lærere som må bruke dette makkverket. Dere må lære at den jevne bruker gir en lang marsj i om dere er bedre enn andre LMS, dere blir sammenlignet med nettsider som feks. facebook. Og der ligger dere langt etter når det kommer til brukervennlighet.

    Det handler ikke _bare_ om penger, det handler om å tilby en tjeneste _brukerene_ er fornøyde med.

  2. Føles det godt å få ut litt frustrasjon? Jeg skjønner deg godt og deler frustrasjonen din. Aldri mer It’s:learning for min del.

    Dette minner meg om mitt favorittsitat fra filmen Pirates of Silicon Valley. Dialog mellom Steve Jobs og Bill Gates etter at det kommer frem at Bill stjeler ideer fra Steve:
    Steve: Our stuff is better than yours!
    Bill:You don’t get it Steve. That doesn’t matter.

    To gode grunner til at de kan droppe fokus på brukervennlighet:
    1. Lock-in. Jeg har lite tro på at utdanningsinstitusjoner er i stand til å endre seg fort og dermed faller trusselen om å bytte system bort.
    2. Kurs og opplæring. Jeg vil anta at mesteparten av inntektene får de for kursing som følge av dårlig brukervennlighet.
    3. Features. De kan overøse med mer eller mindre unødvendige «features», noe som gir inntrykk av et kompleks og stort system, men man ender opp med å betale for 80 % mer enn man trenger.

    Det som er dumt er jo at det ikke virker som om de har noen «snille» hensikter. Skammelig. Ja til Open Source.

    Leser forøvrig på nettsiden deres at «it’s learning is a powerful Virtual Learning Environment specifically designed for schools and universities. Its defining characteristics are unrivalled user-friendliness and flexibility.»

    Som de sier her i Stavanger: «Javel».

  3. Frames = epic FAIL!!

    Det er synd at noe som er så viktig og burde være intuitivt, enkelt, engasjerende og nyttig faller igjennom.
    I tilleg så er det u trolig at noen kan utale seg på den måten som «mr S» gjorde. itslearningfail.

  4. Kunne ikke vært mer enig, Ida. Itslearning er noe forferdelig drit, og jeg er imponert over at så mange kommuner klarer å kjøpe det inn til skolene sine helt ukritisk. Litt av problemet er jo at de som står for innkjøpene ikke skal bruke det selv.

  5. Jeg er rett og slett rystet. Godt gammeldags rystet. SA han virkelig det der? Det der forteller utrolig mye om hvilke holdninger de har. Trekker man det langt er de en direkte fare for rikets sikkerhet da de har stor påvirkning på utdanning i Norge.

  6. Jeg jobber daglig med et open-source LMS (ATutor), og nå fikk jeg bekreftet hvor riktig den beslutningen var. :) Når er ikke vårt LMS like fancy som Facebook og Googles applikasjoner (enda, vi bidrar stadig til forbedringer), men at det er mye mer brukervennlig er jeg ikke i tvil om.

    • Ja, samtidig så må jeg understreke at veldig mange av de jeg snakket med på NKUL blir ekstremt defensive med en gang man snakker om brukervennlighet.

      Det virker som den generelle holdningen er at man ikke trenger noen som har det som spesialfelt, fordi man jo har «utviklere og pedagoger, og snakker masse med kundene sine, og har fokusgrupper i flere land»

      Trist at brukervennlighet bare sees på som en utgiftspost.

      • Utviklere kan jo ikke brukervennlighet for fem øre. Se bare på hvordan Linux så ut før Ubuntu kom og faktisk betalte interaksjonsdesignere for å forbedre det…

        Og å bare snakke med kunder er heller ikke nok. Som Henry T Ford sa: «hvis jeg hadde spurt hva folk ville ha, ville de bedt om en raskere hest!» :)

    • Har du prøvd å kontakte OpenUsability.org?

      Jeg vet at de pleier å arrangere noe som heter “Season of Usability” om sommeren, hvor studenter som studerer HCI får muligheten til å hjelpe åpen-kildekodeprosjekter med brukervennlighet (noe lignende Google sin Summer of Code, bare med litt annet fokus).

  7. Visste ikke at det var så mange grupper og slikt for dette der ute. Da føler jeg meg mindre alene med én gang :D Scrolling er alltid moro når man ender opp med å scrolle vekk hele headeren – flott med frames!

  8. Enig i alt du skriver og er rystet over holdningen deres. Tok et fag på Høyskolen i Bergen i høst (kommunikasjonsarbeid) (web-basert) og skulle egentlig ta ett til, (kreativ webdesign) men tror jeg skipper det pga at It’s learing er så dårlig. Da går det ut over de som betaler…
    @karencecilie

  9. Ta en titt på det danske SkoleIntra for å se noe som er enda værre! (http://www.skoleintra.dk/) grøss og gru. Det gir følelse av å være i 1995, og brukervennlighet = pop-ups på hver side det er noe nytt på, og hver gang de oppdaterer en feature, så kan du være sikker på at en annen ting slutter å fungere.

  10. Problemet er vel først og fremst at det ikke finnes noe bedre alternativ, er det ikke?

    Om man hadde det kunne man begynt å jobbe for å få skolene til å gå over til noe annet.

    • Jeg mener det trenger en holdningsendring hos de som lager LMS, og de som kjøper inn må begynne å stille krav til brukervennlighet, ikek bare funksjonalitet.

  11. Its learning har bedret seg de siste par årene, men sliter fremdeles med mange tungvinte og dårlige løsninger. Det som er verst for dem, er at mange av hatsakene som det refereres til på nettet allerede er fikset.

    Det fins interaksjonsdesignere i firmaet, men de har kanskje blitt overkjørt av de som er ivrigst etter å tjene penger? Blogginnlegg som dette, grupper på facebook med mer får kanskje ledelsen til å skjønne at sak nr 1 er brukervennlighet.

  12. Har vi kjøpt katta i sekken? « AltUnd

  13. Jeg må innrømme at it’s:learing-slipsfyren var veldig ærlig i forhold til noe som er ganske sant mht. enterprise-software, nemlig at det ikke er brukerene som kjøper produktet. 37signals skrev noe slik i Why Enterprise Software Sucks. Sett kynisk fra selgerens vinkel er dette riktig prioritering siden dårlig brukergrensesnitt ikke får konsekvenser for salget.

    • Ja, han har jo helt rett. Det er jo sånn de tjener penger – tilby funksjoanlitet som de som betaler vil ha.

      Men – jeg tror at i dag, med tanke på Twitter, blogger osv, så må man i større grad enn tidligere bry seg om hva også brukerne synes – hvis ikke slår det tilbake på en.

  14. Jeg skrev på twitter at jeg mislikte «hetsingen» av REPRESENTANTEN fra It’s Learning. Med bildet av han syntes jeg rett og slett at personfokuset ble større enn selve saken. Det er min oppfatning, andre kan selvsagt se det annerledes. Forøvrig har jeg ingen formeninger om It’sLearning og det de leverer. Er det riktig at de faktisk opererer med slike holdninger, må de selvsagt forvente reaksjoner.

    • Jeg spurte ham om jeg kunne ta bilde av ham, ETTER at vi hadde hatt diskusjonen om brukervennlighet.

      Men det er et poeng her. Må dog si at knapt noen av kommentarene her har handlet om personen, men har fokusert på brukervennligheten til It’s:learning, som jo er saken.

      • Generelt er jeg vel mest bekymret for hvordan sosiale media i dag kan utnyttes og potensielt påføre enkeltpersoner uopprettelige skader. Det har du IKKE gjort, langt i fra. Tvert imot ble jo dette snudd til en positivt dialog mellom brukere og leverandør.

    • Det er da jobben hans å representere It’s Learning(eller snarere firmaet som lager makkverket) og han er da vitterlig på jobb i denne situasjonen. Når han i tillegg svarer som han gjør på vegne av firmaet samt sier ja til å bli tatt bilde av(som Ida nevner lenger opp) så ser jeg ikke helt problmet med å legge ut det bilde. Å kalle det «hetsing» er nå ihvertfall en kraftig overdrivelse.

      • Jeg hadde visst glemt å oppdatere siden før jeg svarte på Heidis første innlegg og så hverken svaret fra Ida eller Heidi før jeg posta mitt innlegg…bare sånn til opplysning liksom

  15. Synes problemet ofte er at support har vanskeligheter med å tro på kunden når en melder inn problemer, og når man endelig blir trodd er man så heldig at problemet kommer med på en liste. Så skjer det ikke mer! September 2007 meldte jeg i fra om at medieelementene i leksjonene ikke fungerer i firefox. Etter å ha stått på i et år ble jeg endelig trodd. Da ble dette problemet satt opp på en liste. Deretter har ingenting skjedd.

    Teksteditoren er håpløs og de vet om problemene. På spørsmål om hvorfor de ikke bedre den, får jeg som svar at det er bedre gratisversjon tilgjengelig.

    Så, det hjelper ikke å være betalende kunde heller!

  16. 1) For det første en tweet fra @ingwii akkurat nå som passer å RTe her :
    Kritikken av It’s Learning er som dekningen av svineinfluensa: Det er noe i det, men en voldsom ordbruk. Nettikette og kildekritikk, takk!

    2 ) Hører også at man nå må betale for kurs for å få support når man er bruker på en institusjon som betaler for It’s Learning. Stemmer det?

    3 ) Synes It’s Learning burde ha et helt åpent forum der vi brukere kan melde tekniske problemer og få teknisk support, kan melde ting som bør rettes opp og ikke minst få svar om hva de ikke prioriterer og hvorfor. Alle brukerhenvendelser ut dit. Mer åpenhet rett og slett -

    • Kanskje litt voldsom ordbruk, men 8 år med innestengt frustrasjon var sikkert veldig godt å sette ord på.

      Når det gjelder support, har jeg ingen idé. Som student har jeg ikke blitt tilbudt noe kurs eller support fra it’s learning, men orakeltjenesten (orakel.ntnu.no) er såvidt jeg vet stedet å ta kontakt ved problemer.

      Men som Ida skriver, bør man ha like mye kurs i it’s learning som man har til å bruke nettbanken sin.

      Jeg er enig i at It’s learning burde, for sin og alle andres del, ha en åpen og aktiv bugtracker, og en åpen plan for hva de arbeider og har tenkt å arbeide med.

    • Kan du eller @ingwii konkretisere dette?

      Har du eksempler på «voldsom ordbruk»? Hvor er den manglende kildekritikken? Er det bildet av representanten som utløser etterlysning av nettikette?

      Jeg kan ikke rette opp i dette om folk ikke konkretiserer det.

      Takk for nyanserende innspill.

  17. Kritikken i innlegget opplever jeg stort sett som saklig, men ordbruken, særlig i kommentarfeltet, fremstår som en blanding av lunsjpauseprat, personangrep og saklig diskusjon. Det er jeg litt ukomfortabel med, men hvis andre synes det er greit å omtale andre så krasst på nettet – dem om det. Personlig opplever jeg It’s Learning som åpne for innspill og konstruktive tilbakemeldinger. Som Einar påpeker er brukerne raske med å henge ut LMSen når noe er galt, mens det som blir rettet ikke får noe omtale. En LMS er ikke det samme som Facebook og skal dekke helt andre funksjoner. Det betyr ikke at jeg synes de er i mål på noe vis, og det er mye man kan ønske seg. Noe av det vil nok også komme på plass ganske snart. Holdningen om at sluttbrukerne ikke er viktige er naturligvis uheldig og bør ikke bli stående uimotsagt dersom It’s Learning ønsker seg en positiv utvikling i utdanningsmarkedet.

    • Kan du gi konkrete eksempler på personangrep?

      I så fall vil jeg evt. fjerne det.

      Jeg mener også at det er et helt håpløst argument at Facebook og et LMS skal gjøre ulike ting. Jeg har forsøkt å konkretisere hva It’s:learning kunne hentet inspirasjon om fra Facebook – hvorfor forteller de meg for eksempel ikke HVA som er nytt, i stedet for at det bare er rødt?

      Jeg tviler også på at dette vil «komme på plass snart» – jeg har som sagt brukt systemet i åtte år, og det ser stort sett helt likt ut.

      Men takk for en nyansert kommentar som bidrar til balansen her.

      • Hei Ida
        Jeg forstår frustrasjonen og deler den delvis, den er du helt tydelig ikke alene om, og jeg synes ikke at du er usaklig. Du har heller ikke kommet med personangrep, men en referanse til bildet i en av kommentarene reagerte jeg litt på, bare. Det var det jeg siktet til. Forslagene dine er konstruktive og fornuftige, og det ville vært flott om It’sL greier å gjennomføre forbedringer av denne typen. Det jeg mener er at f. eks. Facebook og en LMS møter ulike krav til hvordan sikkerhet og personvern må ivaretas, for eksempel, noe som antagelig stiller andre krav til tekniske løsninger for dem enn for en web 2.0-app., mens sluttbrukerne ikke trenger å tenke på dette og derfor opplever bruken ganske annerledes. Greit nok, men det er vel ikke alltid så enkelt å få til gode løsninger som det kan se ut til fra utsiden.

        Jeg opplever nettdebatter som utfordrende, og risikoen for å misforstå eller bli feiltolket er alltid stor når en bare kommuniserer skriftlig, ofte i raskt tempo. Det er godt mulig at jeg har feiltolket noe her. I såfall beklager jeg det!

        Uansett: Takk for et interessant innspill og nok en påminnelse om hvor lett det er å pådra seg uheldig omtale på nettet!

    • «Personlig opplever jeg It’s Learning som åpne for innspill og konstruktive tilbakemeldinger.»

      Dette står litt i kontrast med Idas opplevelse, men hun kan jo ha kommet til å snakke med feil mann. Kan jeg spørre deg om hva dine innspill var, og hvordan de ble tatt til følge?

      • Ja, kan du! Jeg jobber på Sandvika vgs i Bærum, og vi bruker blant annet ITSL. De har gjentatte ganger kontaktet oss for å få tilbakemeldinger om hvordan vi bruker produktet deres, og da opplever jeg både en positiv holdning og en vilje til å imøtekomme våre behov. Mange av forslagene våre ligner på Idas forslag her, og går på økt brukervennlighet, bedre oversikt over nyheter etc. Jeg er enig i at det er altfor mange klikk for å få utført mange oppgaver. Men – ting tar tid, og jeg hadde også gjerne sett at det gikk fortere. Holdningen Ida ble møtt med har ikke jeg opplevd fra It’s Learning i det hele tatt.

        Jeg håper dette er tilstrekkelig svar.

  18. Veldig bra innlegg. Har likevel lyst til å komme med noen poenger som lett blir borte i en «snever» diskusjon om brukskvailtet:
    – It’s learning har blitt mye bedre i løpet av årene NTNU har brukt systemet. Jeg tviler sterkt på at NTNU ville klart ha lage noe selv som var like bra, selv om vi har fagfolk som er eksperter på både brukskvalitet og teknikk. Derfor er det faktisk en fordel at NTNU bruker it’s learning.
    – Som faglærer ved NTNU i et fag med > 300 studenter må jeg forholde meg til et dilemma: Bruke it’s learning, spare tid på oppdatering av info, arkivering fra år til år etc. og få kjeft fra studentene for manglende funksjonalitet og brukskvalitet, eller å bruke mye mer tid på å vedlikeholde fagsider selv og få kjeft for manglende funksjonalitet og brukskvalitet. Det er nokså kostbart å tilfredsstille moderne nettbrukere.
    – Det er greit å kritisere it’s learning, men det er også relevant å kritisere de som kjøper inn, som ikke krever mer brukskvalitet, gjerne på bekostning av funksjonalitet som likevel ikke blir brukt. Min erfaring er at it’s learning slettes ikke er dårligere enn alle de andre systemene som NTNU «eier» (kjøper eller lager selv). Generelt er NTNU sin holdning til brukskvalitet og brukermedvirkning skrekkelig!
    – Vi trenger en åpen kanal fra bruker til produsent, som ikke går via kjøperen (NTNU). Slik det er nå, så finnes det ingen god måte å gi tilbakemelding til it’s learning. Jeg vil tippe at som jobber med brukskvalitet hos dem (og de finnes) ville være veldig glade for en konstruktiv dialog med brukerne (at selgerne er mer opptatt av å tjene penger er dessverre ingen overraskelse). Dette er ledelsens ansvar, og kravet bør komme fra kjøperne.

    Til slutt: Fortsett med en kritisk og konstruktiv holdning til IT!

  19. Jeg opplever dette blogginnlegget som viktig rett og slett fordi det viser at:
    1) Å det er viktig å være en god representant for bedriften sin, enten man møter innkjøpsjefen i kommunen eller en student/elev
    2) At de som kjøper inn har et forbedringspotensiale når det gjelder å tenke på brukernes hverdag.

  20. word!

    min største it´s learning-frustrasjon går kanskje ikke på selve verktøyet, men på mine fine lærere som SCANNER inn ukeplanen vår hver uke og legger ut et stort stort bilde av den… som vi må laste ned for å finne ut av hvor og når det er forelesninger og veiledning. men det er meg da.

  21. Meget bra post, tragisk å høre folk som tar stolthet i å lage elendige IT-systemer som de tjener gode penger på. Som NTNU sine studenter så burde vi jo kunne ha noe vi skulle ha sagt.

  22. Fantastisk bra innlegg!! Kan du stikke innom Uninett-standen (Uninett ABC er vel der) på NKUL og si til Kristine (den hyggelege Arendalsjenta) at ho skal kjøpe ein is til deg frå Magni? :)

    (Eg er ikkje på NKUL, men eg er sikker på at Kristine kan belønne deg for at du på denne måten har satt ord på min og mange andres innestengde frustrasjonar.)

    På vegne av vanvittig mange.

  23. Suverent at du tar opp dette så grundig!

    Hva koster dette elendige verktøyet for kommunene/utdanningsinstitusjonene?

    Det må da være utrolig mye penger å spare for skoler som velger f eks Googles verktøy.
    Er det noen her som har erfaring med det forresten?

  24. Du har mange sterke meninger om læringsplattformen it’s learning, Ida, og som student innen interaksjonsdesign har du sikkert innspill som kan være interessante for utviklerne våre.

    Jeg reagerer imidlertid meget sterkt på den første delen av blogginnlegget ditt. Her farer du med usannheter og henger ut en enkeltperson, som også blir grovt feilsitert. Det er stygt. Spesielt med tanke på at du studerer medievitenskap og ser ut til å ha ambisjoner om å jobbe som journalist. Jeg håper du vil ha et mer bevisst forhold til etikk som ansatt i VG!

    Ellers kan jeg hjelpe deg med noen fakta. Her i Norge har it’s learning to selgere og 18 utviklere.

    Yvonne Robberstad
    Kommunikasjonsansvarlig, it’s learning

    • Må si jeg også stusser over kommentaren din, da jeg allerede har fått hyggelig e-post fra en annen ansatt i It’s:learning som for øvrig sa følgende:
      «Jeg valgte å svare på e-post siden det vår policy p.t. er å ikke delta i denne type diskusjoner på blogger »

      Takk for faktaopplysning om selgere vs utviklere, det er nå rettet opp.

      Som journalist på jobb ville jeg selvsagt presentert meg selv som journalist. Men jeg var der ikke som journalist, jeg var der som privatperson, og stilte et enkelt spørsmål. På denne bloggen skriver jeg om mine personlige erfaringer, og dette er slik jeg opplevde episoden. Si gjerne i fra hva konkret som er feilsitert og hvordan DERE mener samtalen forløp. Jeg spurte om jeg kunne ta bilde av ham etter at vi hadde hatt diskusjonen.

      Om bloggere har de samme etiske krav som journalister er en viktig og prinsipiell diskusjon, som jeg ikke er sikker på selv hva jeg mener om enda. Men takk for dette innspillet, det er noe jeg vil tenke mer igjen, og som sagt, er er viktig.

      • Beklager manglende svar i en tråd over, Ingunn svarte uansett bedre enn jeg kunne gjort, det er mye bra med It’s Learning også og det er viktig å holde diskusjonen saklig og moderere når ulike nettdebattkulturer møtes som i dette kommentarfeltet.

        Så godt å høre at du har fått ordentlig svar fra en annen ansatt, YRs svar over styrker jo inntrykket av at It’s Learning har forbedringspotensiale når det gjelder kommunikasjon med brukere.

        Til sammen er det vel representanter for alle It’s Learnings brukergrupper i kommentarfeltet her forresten, så kjernen i denne diskusjonen burde være høyrelevant for alle som skal lage LMSer vi skal bruke i 2010-2015.

    • Hei Yvonne,

      Tror du at inntrykket av bedriften deres blir bedre av at dere anklager en dyktig blogger med meninger som representerer veldig mange (bare les kommentarene her, eller sjekk gruppene på FaceBook) for løgn? Dere som er en konkurranseutsatt bedrift burde lytte til kundene deres, ikke anklage dem for å lyve.

      Enda bedre er det at du trekker inn Idas ønske om å jobbe med journalistikk og presseetikk uten å komme med noen form for konkret, objektiv informasjon om HVA som er feil eller noe alternativt referat av samtalen som blir nevnt i begynnelsen. Slik føres ikke seriøs debatt, ei heller er det noen ålreit måte å snakke til en bruker av tjenesten deres på, og det burde du som kommunikasjonsansvarlig være skammelig klar over. Hersketeknikker av den typen der uten noen skikkelige argumenter og konkret materiale som underbygger påstandene dine synes jeg er temmelig ufint.

    • En blogg har en funksjon et avisinnlegg fremdeles ikke har – muligheten til å komme med sin egen versjon i kommentarfeltet.

      Alle vet at situasjoner oppleves forskjellig av alle som er tilstede – om Ida har sitert feil, misforstått og skriver ting dere opplever som usannt, så fortell hvordan dere opplevde situasjonen.

      Kommentarfeltet er jo åpent.

      Men en slik kommentar som bare påstår at det hun sier er løgn, det bidrar jo på ingen annen måte enn at dere kommer enda dårligere ut av dette.

    • Yvonne Robberstad: Makan til uprofesjonell kommunikasjonsansvarlig har jeg nesten ikke opplevd. Du prøver å undergrave en dyktig blogger som belyser svake side ved ITL, samt igangsetter en debatt om systemet deres – så forsvarer du deg med med pissprat om etikk og hennes karriere som journalist. Pinlig. Rett og slett pinlig.

      (Edit: Når jeg leser igjennom kommentarene ser jeg at det slettes ikke er noen debatt – det er ren slakt av ITL av nesten samtlige som har skrevet en kommentar. Kanskje noe å tenke på?)

      Grunnen til at dere ikke har en policy til å delta i diskusjoner på blogger er sannsynligvis at dere får så steike mye gjennomgående kritikk. Jeg tror ikke jeg noensinne har hørt noen si et positivt ord om It’s Learning. Noensinne. Vet om professorer som fortsatt koder emnesidene sine i ren HTML fordi ITL er så ubrukelig.

      For å si det sånn: It’s learning er bedre å salg enn på utvikling.

      Jfr. eksempelvis deres siste nyhet «it’s learning has been updated with new features and improvements. We are very excited about this release and hope you will enjoy the extended possibilities it offers our users.» At man kan skinne It’s learning med masse farger – i Comic Sans (!) – er en kjempenyhet dere er stolte av. Jøss. Kilde forøvrig http://www.itslearning.eu/imaker.exe?id=7382 – en link ingen her inne kommer til å trykke fordi linken har filendingen .exe (!).

      Comic Sans, «revolusjonær» skinning (CSS?), og URLer som ender på .exe. Her snakker vi gjennomført elendig håndtverk.

      Dere har 750.000 brukere over hele verden, skryter dere selv av. Dersom dere ikke tenker på brukerne vil dere skyte dere selv i foten. Kanskje på tide og tenke litt også på oss brukere?

      For øvrig; Så kan du jo kanskje svare på hvor mange selgere og utviklere dere har globalt?

  25. Haha, det er genialt at du har belyst det meste som er galt med ITSL. Jeg har heldigvis bare brukt det i tre år, men det var tre år jeg kunne vært foruten ITSL. Jeg husker når det kom, så skulle det liksom gjøre skolehverdagen såå mye bedre, noe den ikke gjorde.

    Jeg er glad jeg slipper dette drittsystemet igjen! Og han fyren i standen burde fått sparken!

    • Jeg synes ikke han burde få sparken. Han sa det jo bare som det er – et selskap, som skal tjene penger, må jo fokusere på hva de som betaler bryr seg om.

      Det er bare synd at det synes å være holdningen.

      • Men å si det som det er kan være en stor feil. Alle vet jo at det meste handler om å tjene penger, men man bør likevel ikke gå rundt og si «vi driter i kundene fordi vi tjener penger uansett». Det gir jo nettopp reaksjoner som det vi ser her.

      • Ja. Men jeg opplever dem ikke som at de driter i kundende sine – mer så virker det at slik de ser på det, så er det ikke JEG som er kunden, men NTNU som er kunden. Derfor hører de på NTNU, ikke meg.

  26. Jeg har hatt meget gode opplevelser med firstclass på vgs, og med blackboard/WebCT på University of Edinburgh. Så vidt jeg vet krever det sistnevnte systemet IKKE fete servere som kan kjøre wjindus heller.

    Jeg lurer på om kostnaden der er tatt med totalt.

    Er glad jeg ikke sitter med noe sånnt ihvertfall!

  27. Dette er absolutt en spennende debatt. Jeg har selv erfaring med It’s Learning etter flere år ved Norges Handelshøyskole, både på godt og vondt. Det er skremmende at brukervennligheten ikke er mer i fokus, og dette er definitivt ikke It’s Learning alene om.

    Flere av de store teknologiaktørene som leverer løsninger til norske skoler og utdanningsinstitusjoner gaper stadig over en større bit av kaka. Isteden for å implementere andre løsninger og moduler i produktene sine, ønsker de selv å utvikle alt selv, både for å beholde kontrollen, og pengene.

    Læringsplattformene blir mer og mer komplekse, og så lenge de stadig utvikler nye løsninger, moduler og innhold, blir nok ikke brukervennligheten bedre. Jeg møter stadig skoler som innrømmer at de bruker læringsplattformen mest som en filserver!

  28. Jeg har selv brukt it’s learning i totalt 4 år. De siste to årene gjennom et 100% nettstudie. Jeg opplever it’s learning ganske likt som deg Ida. Utrolig mye dilldall en aldri bruker, og som en ikke ha mulighet til å filtrere vekk. I tillegg er forumløsningen forferdelig dårlig. Ingen søkfunksjon, og ikke mulighet til å se innlegget en svarer på etter en har klikket på «Legg inn svar» (for å nevne noe). Forumet er viktig i et 100% nettstudie..

    Likevel er det noe annet som er et mye større problem for min del, og dette er nok ikke it’s learning sin feil, så det er vel i en litt annen gate enn blogginnlegget ditt Ida, men samtidig relevant i forhold til e-læring.

    Skolen min bruker et program som heter iLinc. Dette er et program for å ha ukentlige nettsamlinger der vi har direktekommunikasjon med lærer og medelever. Programmet ligger som et eget valg i it’s learning (muligens bare en enkelt link uten noe mer integrering. Vet ikke om iLinc og it’s learning har noe samarbeid).

    I februar ble det lansert ny utgave av iLinc, og da startet problemene for min del. Jeg kom meg ikke lenger inn på nettsamlinger. Jeg tenkte at dette var vanlige innkjøringsproblemer, men det var tydeligvis mer enn det. Flere andre rapporterte ulike problemer, og læreren min og teknisk ansvarlig kunne også fortelle at det var flere bugs med den nye versjonen. Likevel virker det som at de fleste ikke har større problemer enn at det bare blir opplevd som et irritasjonsmoment. For min del, så har jeg siden tidlig februar kommet meg inn på totalt to nettsamlinger, og begge gangene har jeg fått problemer med bilde, og spesielt lyd – i en slik grad at det var håpløst å følge samlingene. Nye iLinc forsyner seg av 100% av CPU’en!

    Studiet begynte i oktober, og er ferdig første uken i juni. Jeg har betalt nærmere 40 000 kr for dette, og siden februar har jeg ikke hatt tilgang til den eneste undervisningen vi har.

    Problemet blir ikke mindre av at jeg ikke en gang kan bruke opptakene av samlingene på en fornuftig måte, da den nye versjonen ikke tillater meg å pause opptakene, og spoling frem og tilbake er som å navigere i et HD-klipp på en pentium 2 maskin.

    Jeg var litt på etterskudd med studiet før disse problemene oppsto – av årsaker utenfor skolens ansvarsområde – men problemene med den nye versjonen av iLinc har ført til så stor frustrasjon at motivasjonen for studiet har falt helt i grus. Det er ikke meningen at en skal bruke viktig studietid på å kjempe med det studieverktøyet som er selve bærebjelken i studiet. Det skal nevnes at versjonen vi hadde før februar fungerte helt smertefritt.

    Hvilke rettigheter har en egentlig? Jeg føler jeg har kastet nærmere 40 000 kr ut vinduet. Uten problemene med iLinc hadde jeg godtatt at jeg sannsynligvis ikke ville greid en karakter mer enn midt på treet, men nå ligger jeg ann til bunnkarakter. Ikke fordi det ikke finnes andre måter enn nettsamlinger å lære på, men fordi jeg har brukt de siste 3 mnd på å kjempe med studieverktøyene, og ikke har fått deltatt på den eneste undervisningen vi har.

    «Løsningen» på problemet ble at skolen konverterte alle opptakene til vmw-format, brente de ut på en DVD og sendte de til meg i posten slik at jeg kunne spille av opptakene i Windows Media Player. Denne DVD’en fikk jeg i forrige uke, og eksamen starter om 10 dager..

    Skolen har forsåvidt vært litt rådvill oppi alt dette. Det er ikke skolen som utvikler programvaren, og de stoler vel på at programvaren de kjøper inn fungerer. Likevel er det jeg som står igjen som taperen. Skolen kan bare trekke på skuldrene, og jeg som student må bare erkjenne at nettstudier var en stor risk å ta. Jeg vil også nevne at jeg tok et lignende studie ifjor – ved samme skole – og gikk ut med best mulig karakter. Da fungerte alle tekniske løsninger helt fint (sett bort fra irritasjonsmomentene i it’s learning), så det KAN gå rimelig smertefritt med nettstudier.

    Vi studenter har ansvar for egen læring, men når en betaler flere titalls tusen kroner, bør en kunne forvente at studieverktøyene fungerer optimalt. Noe it’s learning – og spesielt iLinc – langt fra gjør.

    Vi er fremdeles forsøkskaniner!

  29. Hadde jeg sjefet i It’s learning hadde jeg gitt deg jobb på dagen – med ansvar for å fikse tingene som irriterer deg.

    Bra innlegg! Og godt å se at det både leses, kommenteres og menes mye om.

    Kanskje det ikke er håpløst å påvirke store LMS-systemer allikevel, bare presset blir stort nok?

  30. Et annet problem:

    Både akademiske og offentlige instutisjoner er KRONISK elendige på inngåelse av IT-kontrakter.

    Jeg har bøker fulle av eksempler på hvordan organisasjonsstruktur, beslutningstagere uten kunnskap, og prestisjeprosjekter leder til dårlige, dyre, og langvarige kontrakter.

    Når jeg blir stor skal jeg også selge et produkt til en hierarkisk akademisk eller politisk organisasjon der produktet har intim felles-beskrivende ord med idealet til beslutningstagere, og der de som visste at jeg solgte skit ikke fikk lov til å si noe, fordi tross allt bare var lurvete dataspill-entusiaster (I uhellig allianse med printeren som aldri funker, de snørrungene).

  31. hitthebutton.org » Blog Archive » Åpen kravspesifikasjon

  32. Tipper det er en mager trøst at jeg kan forsikre deg om at Fronter ikke er noe bedre.

    Men jeg føler at det er like viktig å legge press på institusjonene som kjøper disse systemene. Min erfaring med på UIO, er at halvparten av maskinene deres streiker når jeg går inn på Fronter. Det er utrolig irriterende, men jeg vet ikke om det er Fronter eller UIOs feil.

    Uansett er det institusjonene som sitter med makten, så ansvaret for et fungerende system hviler på dem like mye som folkene bak Fronter og It´s Learning.

  33. Fantastisk Ida.. Er helt enig med det du sier, for jeg forstår svært lite av It’s learning selv..

    Kan du ikke skrive et fint lite innlegg om studweb også .. De burde også fått en god porsjon kritikk

  34. Er det noen som kan gi meg en e-mail adresse hvor jeg kan gi tilbakemelding til it’s learning på hva jeg synes om systemet?

    Jeg studerte selv i 5 år på NTNU (ferdig nå). Det absolutt største irritasjonsmomentet mitt i løpet av studieløpet var it’s learning. Hver eneste dag skapte it’s learning problemer for meg, og jeg kan ikke fatte og begripe at NTNU kunne kjøpe et slik system.

    Hvis noen kan hoste opp en e-mail adresse skal jeg skrive et par sider om hva jeg mener kan forbedres og sende det.

    • Jeg snakket med folkene som sto på it’s:learnings stand like etter å ha lest Idas blogg. Jeg fikk høre fra deres kundeansvarlig at de gjerne vil ha tilbakemelding fra brukerene, det er bare å sende epost til nils(a)itslearning.com og post(a)itslearning.com

      Sendte i formiddag en lengre epost der jeg forklarte de mest kritiske problemene slik jeg ser det. Effekten av det vil vise seg, men dersom folk sier fra om problemene, kan de hvertfall ikke si at de genrelt får «veldig gode tilbakemeldinger».

  35. Ubetalelig.

    Men jeg synes ikke at NTNU bør få gå fri her heller, for det har ikke akkurat blitt stilt store krav til LMS-systemer ved NTNU opp gjennom tidene. Jeg var student både da man valgte CourseKeeper og It’s Learning, og jeg satt aldri igjen med et inntrykk av at man gjorde en grundig innsats for å finne et godt produkt – eller for å komme med krav, innspill og gode ideer til leverandørene.

    I den forbindelse ble jeg fristet til å finne igjen den her tråden fra NTNUs epostliste fritt-forum: http://list.pvv.org/pipermail/fritt-forum/2004-January/001434.html

    En mister på en måte troen på beslutningstakerne ved NTNU når de klarer å skrive ting som:

    * «Kommunikasjonsteoretisk sett vil metarefleksjon omkring læring, kunnskap og interaksjon stå sentralt.»

    * «Av den grunn er det nødvendig å skape kommunikative og refleksive strukturer omkring den interaksjonen som foregår i virtuelle kontekster.»

    Skal si de hadde beina trygt plantet på bakken :)

  36. Hei Ida.

    Knall at du tar opp dette med its:learning. Har gått på NTNU i 5 år, og den har aldri imponert meg. Syns du poengterer mange viktige feil/mangler i systemet.

    Syns også at its:learning folka (ref de kommentarer på denne bloggen) burde klare å svare for seg på en bedre måte enn det som har blitt gjort. Og ikke minst: dere lager et it-system – det er implisitt at dere skal lytte til brukerne! Og med brukerne mener jeg ikke de som sitter på pengesekken, men de som daglig bruker systemet.

  37. I rekken av studenter som har gått noen år på NTNU under its:Learning (eller ett av de mange økenavnene)… :-)

    Det skal nevnes at studentene har én fornuftig måte å legge press på læringsinstitusjonene her, og det er ved å nekte å bruke systemet. All den tid its:Learning har en personvernsklausul man må godta, og denne skal per lov være frivillig, har man rett og slett lov til å nekte å bruke systemet og fortsatt følge undervisningen. Jeg gjorde det i de få fagene jeg tok som brukte its:Learning, og fikk da stort sett øvinger og annen informasjon tilsendt per epost. (Ellers løste jeg problemet ved rett og slett å velge bort fag som brukte its:Learning. Det var så uendelig mye greiere å finne ut om et fag så attraktivt ut eller ikke om jeg kunne se på tidligere års beskjeder, pensum og øvinger uten å måtte melde meg opp i det først.)

    Om nok studenter velger å gjøre det samme, antar jeg meldingen kommer fram.

    /* Steinar */

  38. Takk Ida – velskrevet og to the point. Som mamma til tre har jeg hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke orker its learning, og nå vet jeg bedre HVORFOR jeg får «neller» av den. På neste foreldremøte skal jeg si min mening om det dumme verktøyet de tvinger alle inn i. Det er så jeg savner god gammeldags ransel-post. Jeg hater også navnet – lyder tasta-engelsk på meg.

  39. Jeg er også en tidligere student ved NTNU og var i min tid vitass og ansvarlig for administrasjon av to meget store fag deriblandt ITGK med nesten 1600 studenter. Og jeg husker godt når NTNU innførte LMS. Eller rettere sagt, forsøkte. Valget sto mellom Coursekeeper og ITS:Learning.

    Coursekeeper står fortsatt som den største katastrofen innenfor brukervennlighet jeg har opplevd. Vi kjørte en test der vi fikk en teknisk begavet person (en undervisningsassistent) som aldri hadde sett systemet før til å gjøre noe såpass enkelt som å laste ned en øving i et fag hun hadde.

    Etter 20 minutter ga vedkommende opp og måtte vedkommende ha hjelp. Hemmeligheten var visstnok å trykke på coursekeeper-logoen i øvre venstre hjørne av forsiden for å få opp en action-meny, overføre denne fra en ressurspool til en personlig mappe, og derifra laste den ned. Men det var så langt fra intuitivt som det kunne bli. Etter massivt press ble coursekeeper heldigvis byttet ut neste semester og ble erstattet med … ja, ITS:Learning. Det er uvisst hvor mange millioner fadesen kostet, men det virket som at systemene ble valgt ut i fra prinsippet «Dyrest er best».

    I sammenligning med coursekeeper er ITS:Learning betraktelig mye bedre, men jeg føler meg hjemme i dine frustrasjoner her, Ida!

    Det var egentlig tre grunner til at jeg mislikte ITS:Learning. En av dem var ideologisk. Et statlig universitet skal være åpent. Det innebærer tilgang på fagmateriale for alle som måtte ønske, uten krav til å måtte melde seg opp i fag. Eller mer praktisk: det skal ikke være nødvendig å måtte melde seg opp i et fag for å vite hva faget handler om!

    Den andre grunnen var at ITS:Learning var – og er – mindre enn optimalt MHP brukervennlighet. Det man trenger som en student er en enkel måte å hente ned ukas øving, neste ukes forelesningsfoiler, informasjon om faget og når eksamen er. Det er det man virkelig trenger. Coursekeeper var ekstremtilfellet, men ITS:Learning er samme ulla. Det har blitt bedre, men det er et stykke igjen.

    Ut over det er det selvsagt fint å ha diskusjonsforum, mail/nyhetsliste i tilfelle f.eks forelesningene flyttes. Dette er det LMS burde skinne på å tilby. Men når det drukner i feature-knapper med teksten «ePortfolio» så har noe gått galt et sted. Det er noe som heter for mye.

    For det tredje var det fra et fagadministrativt perspektiv var det et par ting som gjorde ITS:Learning meget slitsomt å bruke. Med 1600 studenter og nesten 100 studentassistenter var det et ekstremt behov for å kunne scripte og automatisere oppgaver. Fordele så mange studenter inn i prosjektgrupper for hånd, fordele studasser, finne hvilke av studentene som har levert minst 8 av 12 øvinger men minst enten nummer 9 eller 10… sånne ting er greit å gjøre når man har 30 studenter, slitsomt når man har 100, men knapt overkommelig når det er snakk om 600 eller 1600.

    I min tid kunne ikke ITS:Learning tilby slik funksjonalitet. Så vi endte opp med å bruke en del ressurser på et eget hjemmesnekret system. Det burde være unødvendig. Jeg vet ikke om ITS:Learning har forvedret seg på innsiden siden min tid.

    Men jeg husker at det ikke var noe for meg. Hverken som fagadministrator eller som student.

  40. Haha, jeg elsker bildene; Det er bare så vidt uttrykket spikeren på hodet gjør dem rettferdighet. It’s Learning har åpenbart ikke forandret seg nevneverdig fra den tiden da jeg gikk på videregående – jeg har heldigvis ikke vært belemret med systemet hverken før eller siden.

  41. Ah- herlig post! Helt enig, det er bedritent dårlig. De overlever vel fordi de har store kunder som eks. Oslo kommune, NTNU, UiT osv, og de som har gjort avtalene har kanskje ikke så mye vett på å vurdere brukervennlighet ? hva med å hyre inn noen fra Nokia eller Microsoft feks ? men de blåser vel i det . Kundene som de sier er så fornøyde har i realiteten ikke no alternativ, de har allerede betalt, og bytte til hva som helst annet koster sikker mer enn nok, og å innrømme at de har kjøpt no drit ja det sitter nok langt inne….helt utrolig dårlig. Du kan jo sende dem alle kommentarene til posten din som «bevis».

    • UiT bruker Fronter. Har ikke hatt så mye problemer med det: men de klarer å legge de nyeste fagene neders. Så etter noen semestre er det langt å scrolle for å finne det som er aktuelt.

  42. Top Posts « WordPress.com

  43. Når jeg kalte denne saken for «itslearninggate» på twitter, og uttrykte en viss skepsis til hvordan saken utviklet og spredde seg, skyldes det dynamikken som kan utvikles i slike saker i sosiale medier. #drittunge og Synnøve Svabøs MGP-kommentering er andre ferske eksempler på at kombinasjonen twitter, blogg og facebook kan samle en stor opinion rundt et brennbart tema. Dette er i utgangspunktet vel og bra, og helt sikkert nødvendig, som i dette tilfellet, med it´s learning som målskive.

    Men jeg synes det i lys av twitter-stormkastene er verdt å diskutere nytteverdien av å publisere bilder av enkeltpersoner, som i egenskap av ansatt i et firma må følge sin arbeidsgivers policy. Uansett hvor dum den er. Og det er verdt for alle å tenke over hvorfor og hva slags informasjon man retweeter. Veien til gapestokken er kanskje kortere enn vi tror.

    • Hei!

      Selv skulle jeg ønske at du var tydeligere i kritkken – var det feil å publisere bildet? Eller er det bare noe som kan diskuteres?

      Selv synes jeg at det er påfallende at det har vært svært få kommentarer nettopp mot enkeltpersoner – de fleste er de som ADVARER mot heksejakten – ikke de som egentlig driver heksejakt selv! Det er til de grader It’s learning som selskap som har fått gjennomgå i kommentarene.

      Uansett, tusen takk for denne påminnelsen, og etikken rundt blogging er noe jeg skal diskutere i en blogpost så fort jeg har gjort meg unna med eksamenen på onsdag.

  44. Jeg vet du spurte om det var greit å ta bilde, men spurte du også om det var greit å poste det på en godt besøkt blogg hvor du også skulle sitere ham?

    Jeg synes man godt kan være litt forsiktige i sånne sammenhenger.

    • Nei, og det er nok den aller, aller største feilen jeg gjorde, og hva jeg gjorde galt, har jeg som sagt tenkt til å redegjøre for senere.

      Men for å gi litt kontekst:
      Jeg hadde diskusjonen med ham om brukervennlighet, kom tilbake 2 timer senere og hadde kamera og gjentok hva han hadde sagt om brukeren overfor en andre representant som sto på standen, og spurte om jeg kunne ta et bilde, og fikk et umiddelbart «Selvfølgelig» til svar. På dette tidspunktet skulle jeg jo sagt at jeg kom til å legge det ut, men mistenker at jeg er så miljøskadet av å sitte på internett hele dagen at når man tar bilder av noen med et digitalkamera så er det jo fordi det skal brukes til noen. Men ja, jeg skulle definitivt sagt hva jeg skulle bruke bildet til!

      Men som sagt, jeg skal skrive lengre og grundigere og mer gjennomtenkt om dette, så la oss ta diskusjonen om ca 2 dager :)

  45. Sier det ikke mer om deg at du ikke kan bruke it’s learning? Elever og studenter har en tendens til å ikke like it’s learning pga at de forbinder det med skole. Men jeg er enig at it’s learning kunne blitt gjort litt med gøy for studentene.

  46. «Men jeg synes det i lys av twitter-stormkastene er verdt å diskutere nytteverdien av å publisere bilder av enkeltpersoner, som i egenskap av ansatt i et firma må følge sin arbeidsgivers policy. Uansett hvor dum den er. Og det er verdt for alle å tenke over hvorfor og hva slags informasjon man retweeter. Veien til gapestokken er kanskje kortere enn vi tror.»

    At verden stadig blir mindre er en realitet vi må forholde oss til – både som privatpersoner (eks. bilder på Facebook) og som profesjonelle på jobb. Hørte ingen klage på #warnerfail. Dette med personangrep og etikk er en avsporing fra det som er 95 % av bloggposten.

    ukjent – Litt for enkel slutning, tror du ikke? Savner forøvrig tilbakemeldinger fra ITL selv – de er jo tydeligvis klar over denne posten. Selv om jeg mistenker de har kommentert mer enn én gang…

  47. Kundeservice for dummies « Sprell

  48. Et godt innlegg om It’s learning « Lektor Salen

  49. Fantastisk bra..må si meg veldig enig i de svakhetene ved Its learing du har trukket frem, og det var veldig underholdende laget!

    Har også lyst til å trekke frem at «Innsida» heller ikke akkurat er perfekt, og kunne godt tenkt meg å se en anderledes løsning enn den vi har i dag.

  50. Kunne ikkje sagt meg meir einig. It’sLearning er ein **** latterlig plattform. For all del; mykje bra funksjonalitet på papiret – men den er jo ubrukelig så lenge ingen brukar den fordi dei ikkje forstår korleis!

    Trur eg hadde klart å bli sinna om eg hadde stått på standen der og opplevd det samme. Lurer på kva forretningsidéen til folka er; «Tjene mest mulig penger på dårlige systemer som går fort å lage»?

    Kva skjedde med dei klassiske og velfungerande visjonane som «Vi skal lage verdas beste *** system!»?

    Nei, la ItsLearning brenne.

  51. Litt om Twitter « Helle Therese Kongsrud

  52. Det virker virker ikke som it’s learning har insett at ved å tilfredstille endebrukerne (elever og lærere), så vil også de som kjøper produktet (skolene) også bli mer fornøyd og de vil dermed tjene mer penger (større sansynlighet for å forlenge kotrakter). Det er faktisk INGEN som taper på at it’s learning forbedrer brukergrensesnittet sitt slik jeg ser det.

    Når det er sagt må jeg si at det er fullstendig bak mål av NTNU, som norges fremste universitet, å ta til takke med noe så latterlig som it’s learning når de har mer enn nok midler til å utvikle et bedre LMS på egen hånd (det finnes veldig mange gode spesialister på brukergrensesnitt her, både blandt administrasjonen og elevene). En annen mulighet ville vært å stille høyere krav til LMS enn hva som er i dag.

    Jeg håper inderlig at en av partene i avtalen som NTNU har med it’s learning, får øynene opp. Det er nemlig liten tvil at studentene har åpnet øynene for lengst.

    Det er ingen god løsning å lage/bruke et system som ikke tar hensyn til sin største brukergruppe.

    Mvh
    NTNU-student som studerer brukergrensesnitt

  53. SK 21/09: Vannmannens tidsalder « Plinius

  54. Eg har sjølv brukt Its-learning som lærar i vidaregåande i mange år. Eg kan sei meg einig i mykje av kritikken mot enkeltfunksjonar i programmet som like gjerne kunne vore fjerna, men eg ville ikkje vore ein dag utan ein LMS. Det har revolusjonert kvardagen min som lærar!

    Mange av innlegga viser at dei har forstått lite av kva oppgåver ein LMS skal løysa. Det viktigaste er å halda orden på læraren og eleven sitt arbeid. Det er ikkje eit læringsverktøy. Du lærar ingenting av Its- learning, du lærer av det som læraren legg inn av lenker, oppgåver, testar og kva det måtte vera. Dersom læraren ikkje er i stand til å bruka LMS’en, er det neppe Its-learning sin feil.
    Brukargrensesnittet i Its-learning er oversiktleg og enkelt når det gjeld dei grunnleggjande funksjonane. Å samanlikna dette med facebook og twitter er som å samanlikne knappenåler og elefanter. Det er svært mange lærarar som meiner desse programma er forvirrande og berre til leik….

    Eg har ikkje opplevd at elevane mine har hatt store problem med å bruka Its-learning, det er pussig at NTNU-studentar og -lærarar skal ha slike problem? Eg ser og at enkelte skriv at Its-learning ikkje er gøy! Kvifor i all verda skal dette programmet vera gøy?

    Eg legg og merke til at dei fleste er svært kritiske, men ser ut til totalt å mangla noko alternativ. Eg brukar google mykje sjølv og med elevane, men at det skal vera eit alternativ?

    Eg meiner at mange har rett i korleis Its-learning handterar brukarkritikk, men å henga ut ein enkeltperson på ein blogg er meiningslaust. Slike debatter bør dreia seg om Its-learning som organisasjon ikkje om kva einskilde personar seier i ein hiisig? diskusjon!

  55. TriMNs blog » Blog Archive » Sosialt med 140 tegn

  56. Dette er en vanlig situasjon når en aktør har monopol i et marked. NTNU burde vurdere andre leverandører. Finnes flere prosjektbaserte verktøy som kunne fungert bedre.

  57. 3 Major Problems with the Software Industry » select *

  58. Nytter det å klage da? NTNU undersøker tilfredsheten med It’s learning « Ida Aalens blogg

  59. Jeg ble også prøvekanin for NTNUs utrulling av It’s:learning (eller «it’s logging», som vi kalte det), så jeg er helt enig med de fleste her: mye kan forbedres i det verktøyet.

    Og det er trist at NTNU forsøker å «låse inn» alle fagsidene, slik at det ikke er mulig å følge med for ikke-immatrikulerte som ikke har betalt semesteravgift.

    Men jeg noterte meg en interessant ting du skrev, mtp dagens overfokus (imho) på Facebook og twitter, alias «sosiale medier».

    Du skrev:
    > At det er nødvendig med it’s:learning-kurs? Hvorfor er det OK? Når hadde du sist kurs for å bruke
    > nettbanken, eller Facebook?

    Hvor mange selv-utnevnte «eksperter» finnes det ikke som tjener store penger på å holde foredrag om bruk av Facebook, twitter og de evt andre «sosiale mediene» som per tiden er i vinden?

    Denne kommentaren kunne vært morsom å vise til neste gang jeg treffer en slik.

    Om man er rundhåndet så kan man også faktisk påstå at It’s:learning faktisk kan klassifiseres som et sosialt medium siden man kan kommunisere med de andre i systemet.

    Noe å tenke på det, kanskje ;-)

  60. 3 Major Problems With the Software Industry ← Select *

  61. I was suggested this web site via my cousin. I’m no longer positive whether or not this submit is written by him as no one else know such exact approximately my problem. You are incredible! Thanks!

  62. Glem It`s Learning. Har noen prøvd EDU 2.0 (www.edu20.org)? -det vil jeg absolutt anbefale!! Vi bruker den på vår skole og er godt fornøyd! Enkel og brukervennlig (også på smarttelefon/ nettbrett)..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s